Open Ma - Vrij 10:00-18:00
Email Hallo@desocialexpert.nl vragen? bel ons! +31621307825

Wat Voor Content Kan Ik Delen Op Sociale Media?

Dat is een vrij algemene vraag …

Een bericht delen is de makkelijkste actie die je kunt ondernemen op sociale media. En het klinkt misschien simpel, maar dat is het niet.

Niets is ooit simpel, toch?

Helaas, net als bij al het andere in online marketing (of in het leven), is een schijnbaar eenvoudig concept vaak toch gecompliceerder dan je in eerste instantie denkt. Op de oppervlakte lijkt het simpel maar zodra je van de muur wegzwemt en besluit je onder de oppervlakte van sociale media te dopen, ontdek je veel meer.

Als je eenmaal de diepte van sociale media marketing hebt bereikt, zul je leren dat iets wat zo eenvoudig is zoals het delen van een bericht, eigenlijk ergens in een strategie is geworteld.

Niets mag ooit willekeurig worden gedaan, daarom is het opstellen van een strategisch plan belangrijker dan het in gebruik nemen van een content kalender of een sociale media posting schema.

Al met al moet het belangrijkste doel van het plaatsen op sociale media zijn om iets van waarde te bieden aan je publiek. Dus, zo veel mogelijk te weten te komen over hen en het toepassen van die kennis op je strategie zal je helpen om te bepalen wat je zou moeten delen.

Wij zullen hier proberen om de kunst van sociale media posten op de eenvoudigste manier uit te beelden. Laten we erin duiken!

Wat Kun Je Delen Op Sociale Media?

Als het gaat om het delen van berichten, zijn er verschillende soorten berichten waar je uit kan kiezen. Elk met hun eigen specifieke doel.

Meestal is het een goede gewoonte om een combinatie van elk type bericht te gebruiken, maar tegelijkertijd heeft elk bedrijf ook weer een andere strategie nodig voor het delen van berichten.

Wat je wilt delen moet afhankelijk zijn van jouw branche, het bericht dat je wilt overbrengen, hoe viraal jouw bedrijf/merk/product is, je relatie met jouw publiek en medewerkers.

Hieronder vind je de verschillende soorten sociale media posts en wanneer je ze zou moeten gebruiken.

1. Status updates

desocialexpert - updates

Het doel van het posten van een status update is om jouw volgers te vertellen wat er in jouw bedrijf gaande is.

Of het nu gaat om een update over een evenement dat je hebt gehost, een bedrijfsfeest of een vacature. De reden voor het plaatsen van een status update is bijna altijd omdat je actief, betrokken en attent op sociale media wilt lijken.

Vaak zijn status updates van bedrijven generiek en hebben ze geen waarde. Dus wij adviseren je om niet te vaak deze stijl van content te plaatsen, tenzij je al weet dat je publiek er goed op reageert.

2. Promotie van content of producten

desocialexpert - promotie

Een ander type sociaal bericht is een ‘promotie post’.

Net als status updates zijn dit soort berichten gefocust op promotie van het eigen bedrijf en worden vaak geplaatst met de hoop op meer bereik.

Nogmaals, veel bedrijven gebruiken tot op de dag van vandaag alleen deze stijl van delen van content* omdat dit voor hen de enige manier is om echte bedrijfsresultaten op sociale media te genereren.

Hoewel het natuurlijk belangrijk is om je content te verspreiden onder je publiek, en je fans een manier te bieden om bij jou te kopen, dit type directe verkoop en ‘funnel shoving’, moet je lichtjes in je algemene sociale strategie strooien als je wilt dat het werkt.

Een goede vuistregel is om te geven, geven, geven, geven, geven, nog meer geven en dan pas vragen (door promotie).

3. Content shares

desocialexpert - share

Content sharing betekent het overnemen van content van andere bedrijven, plaatsen, mensen en deze delen met uw eigen publiek.

Deze tactiek wordt op grote schaal gebruikt als een manier om het aantal volgers te vergroten en domein autoriteit te verkrijgen.

Heb je elk mogelijk artikel geschreven dat je doelmarkt zou dienen? Natuurlijk niet!

Content creatie is een tijdrovend en duur proces, dus als iemand anders iets goeds of actueler heeft dan jij, dan heb je de plicht om het met jouw publiek te delen.

4. Content gefocust op betrokkenheid

desocialexpert - betrokkenheid

Een andere vorm van berichten delen is het plaatsen van content met de focus op meer betrokkenheid. Content dat een bepaalde emotie opwekt in de lezers waardoor ze geneigd zijn erop te reageren.

Dit type bericht dat focust op meer betrokkenheid bevat over het algemeen geen links. Meestal komt dit type bericht in de vorm van een vraag, een peiling of enquête en bevat het een exemplaar dat volgers ertoe aanzet op de een of andere manier te reageren.

Wanneer we engagement-stijl content maken voor onze klanten, concentreren we ons meestal op het vinden van interessante quotes, feiten of statistieken die relevant zijn voor de branche. Die informatie zetten we dan om in polls, vragen of visuele content.

Wanneer volgers met ons in contact komen, hebben we de mogelijkheid om meer over hen en hun voorkeuren te leren. Dus het is een goed idee om enkele berichten gefocust op betrokkenheid in je content mix te plaatsen.

5. G.G.C.

desocialexpert - G.G.C.

Het laatste onderdeel van sociale media posting is wanneer je berichten van je klanten vind die zij over je merk hebben gemaakt en deze delen.

Dit wordt het delen van door gebruikers gegenereerde content genoemd (G.G.C in het kort). Het gebruik van dit soort content op sociale media is een manier om mensen te laten zien dat andere mensen van je merk houden.

Het is een krachtige vorm van sociaal bewijs en een goudmijn voor (gratis) content. Dus als je het type merk hebt dat veel G.G.C. genereert, mag je echt van geluk spreken en wat je ook doet, blijf er mee door gaan.

De meeste bedrijven hebben moeite om G.G.C te gebruiken omdat er niet genoeg mensen zijn die het maken, en zelfs als dat zo is, kan het soms moeilijk zijn om het te vinden.

3 Manieren om je volgers te stimuleren meer G.G.C. te produceren

• Bouw boeiende elementen in uw sociale campagnes. De Ice Bucket Challenge is een voorbeeld van een campagne die gebruikers ertoe aanzet een ongemakkelijke actie te ondernemen om het bewustzijn voor de ziekte ALS te vergroten.

Iedereen die meedeed, ving de actie voor de camera op. Want hoe kun je mensen laten zien dat je het hebt gedaan zonder bewijs, nietwaar? En iedereen deelde het op hun sociale kanalen, wat resulteerde in enorme aantallen G.G.C.

• Creëer een wedstrijd en deel dat met je volgers. Vraag je fans om een foto van zichzelf te maken door iets te doen met betrekking tot jouw product of bedrijf en het bericht te posten met jouw hashtag om kans te maken op een prijs.

• Moedig je fans aan om je hashtags te gebruiken, vooral wanneer je merkfoto’s deelt. Plaats krachtige hashtags op de plaatsen waar je volgers jouw content waarschijnlijk zullen zien en erover praten.

Posten Is Net Als Kruipen

Van de vele sociale media tactieken is het delen van berichten op sociale media waarschijnlijk de simpelste stap.

Maar dat maakt het nog niet gemakkelijk.

Er moet nog veel strategisch worden nagedacht over wat, wanneer en waar te delen.
Als je je publiek kent, je waarden en je eigen limieten voor het maken van interne content, kun je bepalen hoe je elk type sociale media post het beste kunt gebruiken. De informatie die je verzamelt nadat je bent begonnen met delen, helpt je bij het optimaliseren van jouw strategie.

Vergeet niet dat sociale media veel meer inhoudt dan het plaatsen van planningen, status updates en content mixen.

In de kern gaat sociale media over ontdekken en ‘socializen’.

Als je de dingen die je leert niet bijhoudt, verspil je je tijd en maak je je zorgen over de dingen die er niet echt toe doen (planningen, status updates en content mixen). Zo mis je de dingen die er echt toe doen: je volgers! En hoe je hen het best kunt dienen.

*Ter verduidelijking van het woord content, wordt hier uitgelegd wat het inhoud.

Zeg ff hallo op Twitter of stuur een vraag, suggestie of een vriendelijke bericht naar Hallo@desocialexpert.nl

Als je iemand nodig hebt die al het werk op het gebied van social media uit jouw handen neemt, neem dan hier contact op en dan kijken wij wat we voor je kunnen betekenen.