Open Ma - Vrij 10:00-18:00
Email Hallo@desocialexpert.nl vragen? bel ons! +31621307825

Social Media Is Als Een Doos Bonbons

We kunnen er waarschijnlijk niet meer zonder. Sterker nog het is een belangrijk deel van de moderne maatschappij geworden: social media!

In de loop der jaren is dit steeds meer in ons leven gaan kruipen. Maar waarom maakt het zo’n groot deel uit van ons leven? Waarom delen we er van alles op? En waarom is het zo verdomd verslavend?!

 

Social Media In De Bovenkamer

Tegenwoordig doen we van alles op social media. We chatten met elkaar, zoeken naar een potentiële partner en soms delen we zelfs onze diepste gevoelens en geheimen.

Nu denken veel mensen dat het gebruik van social media iets uit eigen wil is maar dat is niet helemaal waar. Er wordt namelijk op je basisbehoeften ingespeeld waardoor je sommige dingen doet.

Een gedeelte binnen onze hersenen genaamd de nucleus accumbens (zie plaatje), ook wel genoemd: de plezier ontvangers, zorgen ervoor dat de ‘plezier prikkels’ binnen onze hersenen worden geactiveerd.

Nucleus-accumbens

Dat deel van de hersenen wordt iedere dag geprikkeld door activiteiten zoals het eten van junkfood, seks, sommige chemicaliën en onze technologie. Al deze activiteiten zorgen ervoor dat we erdoor worden aangetrokken. Laat het nou een van de basisbehoefte van de mens zijn.

Nee niet alleen ademen, eten en drinken. Maar het zoeken van plezier en het vermijden van pijn. En daar speelt social media handig op in.

Maar wat echt interessant is, is dat de ‘plezier ontvangers’ van de hersenen het meest worden gebruikt op het moment dat we iets verwachten. Alles gaat om de verwachting en niet om het plezier zelf.

Als jou nu werd verteld dat er een manier is om het gevoel van verlanging op elk moment op te wekken. Zou je dat dan willen weten? Ben je nieuwsgierig?

Nou dat wordt nu gedaan 😊

Dat korte moment waar vragen werden gesteld zorgde voor een ‘verwachtingsgevoel’.

In je hoofd kwamen waarschijnlijk vragen naar boven zoals: “Wat gaat er nu gebeuren? Wat ga ik zien?”

Het gaat er dus om hoe je mensen dat ‘verwachtingsgevoel’ kan geven met jouw product. Ook wel afwisselende beloning genoemd.

De beste producten hiervoor zijn dan de producten die het meest verslavingsgevoelig zijn. Producten waar je een afwisselende beloning krijgt. En je voelt het al aankomen. Social media geeft ons een afwisselende beloning.

 

Welke Bonbons Krijg Ik Nou?

Ja, social media stimuleert het plezier gedeelte van het brein vanwege de afwisselende beloning.

Wanneer een post geliket wordt of als er weer een filmpje wordt geplaatst waar je keihard om moet lachen stimuleert dat de nucleus accumbens. Maar als iets het verslavingsproces nog meer versterkt is het wel de eenvoud waarmee je dat gevoel kan opwekken.

De eenvoud van het openen van een app om te liken of chatten maar ook het swipen van boven naar beneden maakt het allemaal erg verslavingsgevoelig.

“Wist je dat het swipen van boven naar beneden dezelfde handeling heeft als het trekken aan een slotmachine?”

 

Eenvoud Is Alles

Eenvoud heeft een grote invloed op het gedrag van mensen. Hoe makkelijker de handeling, hoe sneller mensen het zullen doen.

Makes sense toch?

Dit is een van de hoofdelementen van verslavingsgevoeligheid die in de social media wereld vaak word toegepast. Liken, scrollen en zoeken zijn zeer makkelijke handelingen. Handelingen waar Facebook, Instagram en Twitter heel veel tijd en geld aan uit besteden om het zo simpel mogelijk te maken voor de gebruiker.

 

Hoe Kun Je Hier Gebruik Van Maken?

Als bedrijf, wil je natuurlijk dat jouw producten ditzelfde effect hebben op je klanten. Of je nou telefoontjes verkoopt of zitzakken, de bedoeling is dat mensen er helemaal weg van zijn en ze massaal gaan delen.

Om zo’n reactie te creëren van jouw klanten, kun je gebruik maken van de bovengenoemde principes. Afwisselende beloningen die plezier opwekken en eenvoud.

Hoe dit in jouw bedrijf van toepassing is zul je zelf uit moeten zoeken. Maar om je een beetje op weg te helpen noem ik hier beneden een voorbeeld.

Het beste voorbeeld in dit geval is Apple met hun iPhone. Keer op keer zorgen zij er voor dat iedereen weer zit te wachten op de volgende versie.

Zij maken gebruik van de principe eenvoud door de lay-out en gebruiksvriendelijkheid van de iPhone te optimaliseren. Toen zij in 1997 een reclame campagne uitvoerden wilde Steve Jobs het bericht van Apple duidelijk laten over komen. “Think different.”

De reclame bestond uit een foto van een persoon die de wereld had veranderd (ten goede), de woorden “Think different” en het Apple logo.

Die reclame in combinatie met het simplistische design van de Mac en de naam van het product maakte het compleet. Er was niet veel meer dat erbij kwam kijken, dat was alles.

Dus als jij een heel goed product hebt maar geen duidelijk bericht laat overkomen, zul je minder verkopen.

Waar staat jouw bedrijf voor, wat is jullie missie? En hoe breng je dat over? De producten zullen dit verwezenlijken zolang je de ‘waarom’ en de ‘hoe’ maar goed voor elkaar hebt.

En als dat lukt, zal iedereen jouw product willen hebben en automatisch delen. Veel succes met het verkrijgen van miljoenen fans!

 

Erg bedankt voor het lezen. Als je dit artikel leuk vond, BASH dan even op die ‘DEEL’ button 👏 om anderen te helpen deze blogpost te vinden.

Zeg ff hallo op Twitter of stuur een vraag, suggestie of een vriendelijke bericht naar Hallo@desocialexpert.nl

Leave a Reply