Open Ma - Vrij 10:00-18:00
Email Hallo@desocialexpert.nl vragen? bel ons! +31621307825

Moet Mijn Onderneming Aanwezig Zijn Op Social Media?

Hoewel het waar is dat een bedrijf eerst “klaar” moet zijn om sociale media te gebruiken, Is ons antwoord op deze stelling een volmondige JAAAAA!

Als een bedrijf wil concurreren met de “big guys”, kan het beter focussen op groeien en zorgen voor zijn baby (sociale media/online aanwezigheid)!

Sommige ondernemingen geven de terechte opmerking dat wanneer er een aanwezigheid wordt gecreëerd binnen sociale media die onderneming zich ook blootstelt voor negatieve pers. Verdient (Bp) of onverdiend (starbucks).

 

Hoewel dit zeker waar is, wordt hier niet verder op ingegaan. De merknaam dat geen sociale media aanwezigheid heeft doet het vaak minder goed dan de merknaam dat intelligent reageert als er negatieve sociale berichten verschijnen op het web. Dit zijn de kansen om te laten zien dat de onderneming open en eerlijk is wat vaak als positieve wordt ervaren.

Waarom Zou Mijn Bedrijf op Social Media Aanwezig Moeten Zijn?

Veel bedrijven beweren dat ze niet in de technische wereld zitten. Of dat ze een fysieke winkel zijn zonder online aanwezigheid en dus geen behoefte hebben aan sociale media.

 

Dit is echt een gebrekkige perceptie van de realiteit.

 

Het feit is dat het web als een klankbord fungeert voor een overweldigende meerderheid van vrijwel alle zakelijke klanten. Je moet dus online zijn om de volgende drie redenen.

Bescherming: reageren op problemen die je klanten (of concurrenten) naar voren brengen in het openbare forum of andere media vormen.

Behoud: wees een menselijke stem voor je merk en zijn imago. Verhoog zo de loyaliteit en ondersteuning van jouw fans en klanten (bekijk ze naar jouw verdediging springen op bedrieglijke claims!)

Groei: profiteer van het potentieel om het bereik van jouw merk te vergroten.

Neem Een Stap in Social Media Met Een Strategie

Wij werken vaak met B2B of “niche” bedrijven die inderdaad strategieën voor sociale media hebben. Hun activiteiten verschillen over het algemeen van de sociale-mediastrategieën die B2C-bedrijven hanteren, maar ze hebben zich in de loop van de tijd gerealiseerd dat sociale media een effectief kanaal kunnen zijn om aan hun communicatiebehoeften te voldoen.

Voor een aantal van deze bedrijven hebben ze ontdekt dat de mensen die het meest geïnteresseerd zijn in hen op sociale media hun werknemers zijn.

 

Daarom wordt sociale media een uitstekend kanaal om met die werknemers te communiceren en deze te betrekken in berichten. Soms kunnen ze zelfs nieuwe werknemers werven of werknemers aantrekken door hun “brand” te laten zien.

Bekijk het werk dat GE doet voor een goed voorbeeld hiervan.

Ze moeten zichzelf voor andere bedrijven positioneren als leiders in hun specifieke vakgebieden. Hun strategie kan zijn om leidinggevenden actief te krijgen op sociale media. En ze kunnen hun personeel trainen zodat ze weten hoe ze daar geschikte content op kunnen delen. Of misschien gaat het om het delen van verhalen over hoe mensen hun producten gebruiken op interessante manieren.

Bekijk een deel van de inhoud die Cisco aanbiedt voor een voorbeeld van een B2B-merk dat dit goed doet.

Natuurlijk is het tegenovergestelde hiervan om te kijken naar wat er met jouw bedrijf zou gebeuren zonder een sociale mediastrategie. Misschien niets. Of misschien verlies je het beste talent als je wordt beschouwd als minder innovatief.

 

Misschien zou je niet worden uitgenodigd voor RFP’s omdat de juiste besluitvormers niet van jou hebben gehoord of je naam niet hebben gezien. Of misschien heb je een crisissituatie en moet je snel communicatiebeslissingen nemen …

Als je geen strategie hebt, wat zal er dan gebeuren?

De Beste B2B Strategie

Er is geen ‘beste manier’ – het gaat erom wat voor jou werkt.

De eerste stap, hoe je het ook benadert, is om erachter te komen wie jouw doelgroep is. Helaas is er geen snel antwoord op het vinden van nieuwe klanten.

Het aanwinnen van nieuwe klanten vereist een goed doordacht “game plan”, een hoop geduld en het vermogen om de afwijzing behoorlijk snel te overwinnen. Er is geen geheime oplossing of gemakkelijke manier omheen – het kost tijd, veel tijd.

De prospectie discussie is beter verteerbaar als je het opsplitst in vier afzonderlijke delen.

Daarmee beantwoorden de belangrijkste vraag: op wie richt je je?

Je hebt een product of dienst om te verkopen. Je weet dat er klanten zijn die waarde zullen vinden in wat je verkoopt. Maar hoe richt je jouw inspanningen om die belangrijke vooruitzichten te vinden?

buyer-persona

Jouw Kopersprofiel Opbouwen

Wat je moet doen, is een kopersprofiel uitwerken. Als je vaststelt wie jouw potentiële koper is, kun je meer gekwalificeerde leads aantrekken. Hierdoor maak je meer kans op succes bij het sluiten van deze deals.

 

Als je een idee hebt van wie deze prospects zijn, kun je een goed geïnformeerde schatting maken van hoe jouw product hen kan helpen en kun je meteen een veel actiever gesprek voeren.

1. Kijk naar jouw huidige klanten

Zelfs als jouw bedrijf nog in de kinderschoenen staat, de kans is groot dat je redelijk snel al een handvol klanten krijgt. Doe onderzoek naar wie jouw product momenteel koopt. Begin met wat algemene informatieverzameling om meer informatie te krijgen over de bedrijven waar je al aan verkoopt. Bezoek hun website om vertrouwd te raken met hun grootte, prioriteiten en branche.

Bekijk vervolgens de specifieke personen bij deze bedrijven met wie je deals hebt gesloten. Bekijk hun LinkedIn-profiel (en andere social-mediabronnen indien mogelijk) om te achterhalen hoe lang zij al in de branche werkzaam zijn, wat hun functie titel is en wat hun specifieke rol is.

 

Waar wonen zij? Wat is hun gemiddelde leeftijd?

Het is ook een goed idee om kennis te nemen van hoe deze mensen klanten zijn geworden – bent u achter ze aan gegaan of zijn ze organisch naar uw site gekomen? Waar waren ze naar op zoek?

Desocialexpert - icon-2018 Tijdelijke aanbieding

Ben jij niet helemaal zeker of social media jouw tijd waard is? Heb jij hulp nodig om jouw potentiële klanten te vinden? Of wil je er juist voor zorgen dat ze jou beter vinden? Dan kunnen wij je helpen!

Wij kunnen ervoor zorgen dat de juiste mensen jou vinden door een specifieke content strategie op te stellen die helemaal gepersonaliseerd is aan jouw bedrijf. Vervolgens zullen wij niet alleen dit plan uitvoeren maar alles uit jouw handen nemen.

Elke week ontvang je van ons een rapportage e-mail waarin beschreven staat wat er gebeurd is op gebied van social media.

Op dit moment hebben we twee aanbiedingen beschikbaar:

Als je vooral voor de hoeveelheid potentiële klanten wilt gaan, past ons ‘Social Master’ plan het best bij jou. Als je gelijk de gehele markt wil domineren op social media, dan past ons ‘Social Leader’ plan het best bij jou!

Laat je helpen door ons en ontdek de kracht van social media voor jouw bedrijf!

2. Focus op jouw belangrijkste voordelen

Maak een lijst van de producten en/of services die jouw bedrijf aanbiedt. Neem deze functies en probeer uit te leggen welke voordelen ze kunnen bieden voor jouw prospects.

Hoe zal jouw product hun leven beter en gemakkelijker maken?

Neem de tijd om specifiek en grondig te zijn. Tijdens dit proces zul je vaak beseffen dat de belangrijkste voordelen die je biedt niet per se de meest ervaren persoon helpen. Zorg er dus voor dat je weet wie de grootste voordelen van jouw product zal zien en houd die mensen betrokken bij jouw verkooppraatje.

3. Bekijk jouw concurrenten

De beste verkopers hebben altijd hun oog op de concurrentie. Lees bijvoorbeeld de biografie van Sam Walton, oprichter Walmarkt.

 

Je moet weten wie jouw tegenstander is, zodat je een goed geïnformeerde discussie kunt hebben over waarom het product van jouw bedrijf anders en beter is.

Bezoek eens de websites van je top 5 concurrenten. Aan wie verkopen ze? Kun je een idee krijgen van de pijnpunten van hun klanten die ze willen oplossen? Wat lijkt te resoneren met hun berichten?

Bouw Jouw Prospectie Lijst

Zodra je een duidelijker beeld hebt van wie je ideale koper is, moet je nu naar buiten gaan om ze te vinden. Maar hoe?

Voorbeeld kopersprofiel

Stel dat je commerciële alarmen verkoopt. Meteen kun je de noodzaak uitsluiten om op woningen te doelen en zo je focus op alleen bedrijven te vergroten.

Misschien is jouw product geschikt voor de restaurantwereld vanwege de high-tech sensoren die je aanbied om kookbranden te detecteren. Zo kun je jouw prospect-zoekopdracht opnieuw verfijnen om op restaurants in te zoomen.

Probeer vervolgens vast te stellen wie de beslisser zou zijn en wie het meeste baat heeft bij jouw product.

De eigenaar van een klein restaurant profiteert persoonlijk van een alarmsysteem van topklasse dat diefstal en brandvernietiging zou voorkomen. Je wilt hoogstwaarschijnlijk niet naar grotere restaurantketens gaan, waar de high-level beslissingsmaker geen direct contact met het onroerend goed heeft.

Je hebt nu een duidelijk kopersprofiel opgesteld: kleine eigenaren van lokale restaurants.

Hoe bouw je de prospectie lijst op?

Je kunt een lijst kopen bij een listbroker, een software gebruiken zoals ZoomInfo, of je eigen lijst samenstellen.

Om terug te komen op het eerdergenoemde voorbeeld. Als ik een ​​eigen database met restaurants ging starten zou ik beginnen met Iens, thuisbezorgd of zelfs Facebook om restaurants in het doelgebied te zoeken.

Het doet ook geen pijn om een ​​online relatie met hen te beginnen – volg ze op Twitter of like hun Facebook-pagina. Je kunt de naam, het e-mailadres en het telefoonnummer van de eigenaar hoogstwaarschijnlijk online vinden.

Erg bedankt voor het lezen van de blog. Doe ons een plezier en zeg ff hallo op Twitter of stuur een vraag, suggestie of een vriendelijke bericht naar Hallo@desocialexpert.nl

Als je iemand nodig hebt die al het werk op het gebied van social media uit jouw handen neemt, neem dan hier contact op en dan kijken wij wat we voor je kunnen betekenen.